Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Zwemmen met schildpadden

Woensdag 4 oktober

Na weer een heerlijk ontbijt liep ik de gebruikelijke weg naar Metzli school, door het echte Mexico. Heerlijk al die mensen die gewoon groeten en zo vriendelijk zijn. De lessen waren weer erg leuk en leerzaam. ’s middags haalde ik een fruitmix met yoghurt, grenola en honing en had zowaar een klein Spaans gesprekje. ’s middags wachtte ik tot ik een berichtje zou krijgen van Andy en Funda. Dit berichtje bleef uit, maar ik werd opgehaald door Julia van het hostel dat er mensen voor mij waren. Toen ik er achter kwam dat dit Andy en Funda waren, was ik ontzettend blij. Gisteravond had ik ze helaas niet kunnen zien en nu waren ze weer naar Tulum gekomen. We liepen wat rond en aten kip met aardappel en kaas, erg lekker! ’s avonds had ik samen met Mikel en Samira salsa les en we hebben daar erg om kunnen lachen. De basispasjes en draaien gingen erg goed en in tweetallen lukte ook nog wel, zodra de man uitleg en een voorbeeld gaf van ‘de washingmachine’ kon ik hem alleen niet meer serieus nemen. Samira moest met hem het voorbeeld geven en de instructeur stond erg fanatiek zijn heupen te bewegen en probeerde Samira er toe te zetten dit ook te doen, de tranen liepen over mijn wangen. Na 5 minuten gaf de man deze danspas op en gingen we verder met waar we gebleven waren. Al met al was het een erg leuke avond.

Donderdag 5 oktober

Wederom een heerlijk ontbijt en gezellig gekletst met allerlei mensen in het hostel. De eigenaar en werknemers kennen inmiddels mijn naam en iedere ochtend word ik hartelijk begroet met ‘goodmorning maria, do you want breakfast?’ Wat wenst een mens nog meer. Onderweg naar school zag ik kinderen op de basisschool tikkertje spelen, ik besloot te overleggen op de Spaanse school of ze dachten dat ik gewoon een school kon binnen lopen om te kijken. De directrice pakte dit meteen op en zou gaan bellen en een afspraak maken voor volgende week. De lessen waren wederom erg leuk en ’s middags kocht ik wederom een fruitlunch onderweg naar huis. Iedereen was al weg en het hostel was erg leeg, het weer was erg mooi en hier besloot ik goed gebruik van te maken. Ik huurde een fiets en ging opzoek naar de Grand Cenote. Hier zwom ik met heel veel kleine visjes en grote en kleine schildpadden. Ik oefende mijn Spaans toen ik vroeg hoeveel schildpadden er zaten en ook wist ik nu hoe ik mijzelf kon voorstellen en dingen kon vragen aan iemand anders. Nadat ik was opgedroogd in een van de hangmatten, fietste ik terug naar mama’s House en na een korte pauze van een half uurtje was het tijd voor de kookles. We kregen heel veel Spaanse woorden te horen voor de ingredienten, de benodigdheden en de handelingen die je gebruikt tijdens het koken. Daarna kookten we gezamelijk een mixje van ui, tomaat, champignons, pepers, zout en creme. Dit alles werd op een harde taco gelegd en smaakte verrukkelijk. Ik zag dit gerechtje als voorgerecht, want in het hostel hadden ze ribsnight en ik had toegezegd dat ik hier ook aan mee zou doen. Om half negen zaten we met z’n allen aan de grote tafel en genoten van de zelfgemaakte maaltijd van een van de ‘mama’s’ die werken in het hostel. De mama’s zijn echt super lief en spreken alleen Spaans. Een goede reden om opnieuw mijn Spaans te oefenen. We waren nog getuige van een vallende kokosnoot en zijn ons kapot geschrokken, deze viel namelijk boven op een bord met ribs. Gelukkigwas er niemand gewond. Na een gezellige avond ging ik lekker slapen.

Vrijdag 6 oktober

Broodje, omelet, tomaat, ui, appel en nog veel andere lekkere ingredienten werden weer prachtig geserveerd tijdens het ontbijt. Hierna vertrok ik op de fiets naar school en had ik mijn laatste, iets minder interessante, spaanse lessen. Van Sara de directrice kreeg ik te horen dat ik maandag om 10 uur op de school werd verwacht om samen de basisschool te bezoeken. Onwijs leuk! En ik wist niet dat het zo makkelijk was om zo iets te regelen. Na de lessen zongen we met alle studenten spaanse liedjes en kregen we taco’s. Daarnaast kreeg ik ook een diploma. Op de terugweg fietste ik samen met Samira en Mikel. Ik stopte bij mijn vaste fruit plekje en bestelde un poco mas, zodat ik wederom een bom volle bak fruit kreeg voor hetzelfde bedrag. De middag besteedde ik met een aantal gezellige mensen in een koffietentje, met taart! De tropische storm die in Yucatan zou overkomen is overgewaaid en we hebben er weinig last van tot nu toe. Hoe is het weer bij jullie?

Heel veel liefs,

Marleen

• 7 oktober 2017

Previous Post

Next Post

Comments

1. Rianne Roelfs 7 oktober 2017 - 11:06 am Reply

Hallo Marleen hier hebben we de eerste flinke herfststorm gehad op donderdag 5 oktober.
    Bij mij in de straat 2 hele dikke bomen omgewaaid, met als gevolg een heel groot gat vlak naast de weg. Aan de parallelweg ook vlak bij mij 3 redelijke bomen om.
    Vanaf donderdag tot nu heel veel regen en wind en de voorspelling voor de komende dagen is niet veel beter. Groetjes vanaf hier, heel veel plezier, en verheug me op je volgende mooie verhalen, met hopelijk ook weer eens wat foto’s