Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Roadtrip Durban

18, 19 en 20 september, Underberg en Durban

We naderde de grensovergang van Zuid Afrika en reden nog acht kilometer verder in niemandsland. Na nog twee stempels bij de grensovergang van Lesotho konden we verder naar het dorpje in Lesotho. Dit dorpje bestond maar uit een aantal huisjes en er waren meer auto’s dan locals. Beetje teleurstellend dus. We moesten zowaar wachten om een huisje in te mogen en in die tijd werd ik vrienden met de twee kindjes die voor het huisje zaten. Ik had nog lolly’s mee en deze werden hartelijk in ontvangst genomen. Hierna mochten we in het huisje in en kregen we uitleg over de cultuur in Lesotho. We kregen zoals altijd lokaal bier en ook een stukje zelfgebakken brood. Erg lekker, maar wel allemaal een beetje nep. Na het bezoek aan dit “traditionele” dorpje gingen we door naar het hoogste restaurant van Afrika. Hier lunchten we en genoten we van het prachtige uitzicht. Hierna reden we de Sani Pass weer af en kregen we weer een stempel, op deze manier krijg ik mijn paspoort vast wel vol. Toen we rond half vijf terug kwamen in het hostel hebben we even kunnen relaxen in het hostel en daarna gingen we opzoek naar een lekker restaurantje in Underberg. We kwamen bij een pizzarestaurant terecht en het eten was erg lekker. ’s Avonds hingen we nog gezellig op de bank met een drankje en toen gingen we lekker slapen.

Dinsdag hadden we nog een half dagje in Underberg. We zouden niet gaan ontbijten, maar genoten van onze laatste pancake party in een gezellig restaurantje. We bestelden er ook een scone bij en ik had een heerlijke chocolade milkshake. We zaten lekker in het zonnetje en de dag kon al niet meer stuk. Hierna reden we in ongeveer drie uurtjes door de bergen naar Durban. In Durban verbleven we in Ansteys Backpackers hostel, dit hostel had een zwembad en lag vlak bij de zee. We wilden eigenlijk nog naar een marktje maar hadden geen idee hoe we er kwamen, dus besloten we lekker over het strand te lopen, te genieten van het zonnetje en daarna lekker uiteten te gaan. Het restaurant was iets aan de luxe kant, maar wij konden ons daar niet druk om maken met de spareribs. Het toetje was een chocolade taartje met een warm chocoladehart, jammie! We bespraken alvast de plannen voor morgen en in het hostel speelden we nog even Skipbo. Morgen was alweer de laatste dag met de meiden en dan zou ik samen met Michelle doorvliegen naar Kaapstad.

Woensdag hadden we een drukke planning. De dag begon ontspannen bij Heidi’s koffiebar. Hier hadden we een heerlijk ontbijtje, ik had wentelteefjes en verse jus, in het zonnetje. Na het ontbijt was het al half tien en moesten we echt vertrekken. We gingen eerst naar de Hindoeistische tempel: de tempel of understanding. We kregen een presentatie van een monnik en zagen verschillende mannen en vrouwen in prachtige kleren offers brengen. Na de tempel reden we door naar de Victoria market en hier had ik echt even het gevoel dat ik in India was. Zowel Afrikanen als Indische mensen probeerde van alles aan de man te brengen. Zo kregen we verschillende keren kruiden onder onze neus gedrukt en heb ik zelfs lemon pepper geproefd. Een erg leuke ervaring dus! Hierna reden we door naar een gratis museum over de apartheid, maar dit stelde helaas niet zoveel voor. We besloten snel verder te rijden naar de zee en de boulevard om hier lekker te gaan lunchen. We kwamen bij Joe’s bar uit en hier aten we een lekkere tosti met uitzicht op de zee. Ook hier waren weer allemaal kraampjes met leuke hebbe dingetjes. Toen begon het iets minder georganiseerde deel van deze dag: shoppen. We wilden de auto parkeren bij central park en dit lukte op een mooie plek in de parkeergarage. Hierna zouden we lopen naar een markt, een winkelcentrum en een winkelstraat. De markt hadden we snel gevonden, dit bleek naast central park te zitten. Het winkelcentrum was ook makkelijk die zat daar weer naast. In de tussentijd liepen we al door allerlei straten met mooie oude gebouwen. We vroegen de weg naar de winkelstraat en liepen hiernaar toe. De straten stonden nog steeds vol met straatverkopers en er kwamen allerlei mensen langs die ons vreemd aankeken. Er kwam ook een vrouw ons vragen wat we hier deden, toen wij vertelden over ons plan vond ze dat we beter een andere straat konden kiezen. Het voelde hier voor mij best oké, maar als de locals het zeggen zal het wel zo zijn. Wij besloten dus maar via een andere weg terug te gaan naar de auto, de winkelstraat was waarschijnlijk niet zo’n goed idee. Toen het half vijf was hebben we nog even lekker gezeten in het central park. Er kwamen een aantal mensen vragen om geld, maar deze mensen waren al snel blij met een mandarijn, een mueslireep of een lolly. Gelukkig maar, want geld zou ik echt niet geven en dat gezeur was ik ook al snel zat. Hierna reden we nog even richting de haven van Durban en daarna besloten we door te rijden naar het Indische restaurant. We kwamen om precies zes uur aan en het restaurant was nog helemaal leeg. De andere meiden hadden nog nooit Indisch gegeten en de verwachtingen waren, mede door mijn verhalen, hoog gespannen. Gelukkig kregen we heerlijk eten en was iedereen tevreden. Het was een erg gezellige laatste avond! Op de weg naar huis wilden we nog naar “fire in de park” een soort plek met een groot kampvuur en drums, maar dit konden we helaas niet vinden. Dan maar terug naar het hostel. We deelden de foto’s met elkaar, pakten onze tassen goed in en namen een laatste douche. Morgen zouden onze wegen splitsen en gingen Michelle en ik in het vliegtuig onderweg naar Kaapstad terwijl Marjolein, Marjan, Ida en Evelien een lange terugreis moeten maken naar Port Alfred.