Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

PE en Jeffreysbay

1, 2, 3 en 4 September Port Elizabeth – Jeffreysbay

Na een gezellig cocktailavondje bij Barmudas ging de wekker om half acht toch best wel vroeg. Samen met Ida ging ik ontbijten en Michelle, Marjolein, Marjan en Evelien zouden om kwart voor negen bij ons zijn zodat we de auto konden gaan ophalen. Dit werd iets later. De auto ophalen was snel geregeld, de volgende auto huren voor ons weekje Lesotho over twee weken duurde iets langer. Gelukkig was de vrouw erg behulpzaam en kregen we zelfs de tweede bestuurder voor Lesotho gratis. Om half elf konden we eindelijk vertrekken naar Port Elizabeth – PE. Binnen twee uur kwamen we aan bij ons hostel – Lungile Backpackers. Hier aten we onze broodjes op en regelden we meteen de gratis stadstour voor die middag. Om één uur konden we vertrokken. We gingen in een busje naar het oude stadscentrum. Hier stopten we op verschillende plaatsen en kregen we zowel oude als nieuwe architectuur te zien. Ook kregen we de verhalen achter de kunstwerken te horen die door de stad hangen sinds 2010 toen in Zuid Afrika het WK voetbal plaatsvond. We kregen ook het cricket stadion te zien en we kregen een korte uitleg over cricket. Na deze twee uur durende tour werden we weer netjes thuis afgezet. Op de terugweg zagen we het strand met een leuk marktje langs de weg. Hier konden Evelien en ik ons volgende armbandje vinden! We liepen er heen en na een korte stop bij de Mac Donalds voor een mac flurry en een cupacake liepen we verder. We zagen wel leuke armbandjes maar die gingen allemaal vijf keer om je arm heen, wij wilden gewoon een normale. De vrouw die de armbandjes verkocht begreep ons probleem en bood aan om ze voor ons in te korten. De prijs bleef relatief goedkoop en we konden ze na onze strandwandeling ophalen. Op het strand genoten we nog even van het zonnetje en van het uitzicht. Hierna liepen we terug en konden we onze armbandjes ophalen. Het vrouwtje had er meteen meer gemaakt en dit maakte de keuze voor ons niet makkelijker. Hierna liepen we terug naar Lungile backpackers en in de tuin las ik in het gras mijn boek. Om zes uur was het tijd om te eten en liepen we naar het centrum. De keuze was reuze, maar dit maakte de keuze des te moeilijk. We kozen uiteindelijk voor Beershack. De andere meiden namen een bier proeferij waar ik wel even van proefde, maar wat echt niet mijn ding was en we bestelden hier ook ons eten. Het was een erg gezellig plekje en het eten smaakte heerlijk. We kregen ook een zwarte stift om leuke dingen op de tafel of de muur te schrijven. Na een super gezellige avond, inclusief brownie met ijs als toetje, besloten we naar huis te lopen. Dit wandelingetje was nog best griezelig want er lag bloed op de straat en het begon ook te miezeren, half rennend half lopend gingen we snel terug naar ons hostel. Hier hadden we een kamer met zes bedden helemaal voor ons zelf. We lazen nog wat, speelden nog wat kaartspelletjes en gingen toen lekker slapen.

De volgende dag zouden we gaan shoppen in PE. Hier hadden we geld voor nodig en nadat we een kwartier hadden gewacht voor het pinautomaat, de loonstrookjes waren net uitgedeeld, bleek dat ik niet kon pinnen. Tja mijn buitenlandstand stond maar 6 weken aan en werd daarna weer uitgeschakeld. Ik zat hier dus al precies 6 weken. Terwijl wij eeuwen in de rij stonden, bleven twee andere meiden buiten staan. Na een gesprek met een oudere blanke man bleek dit toch niet de beste plek om inkopen te doen. We werden doorverwezen naar een winkelcentrum “The Bridge” Een enorm winkelcentrum waar we zowel een weekendtas voor Marjolein vonden als een plekje om te eten: Wimpy. Hierna raceten we door naar het Kragga Kamma park. Binnen een half uur waren we er en na even overlegd te hebben stond er een soort witte jeep op ons te wachten. We hadden een vrouwelijke gids en ze vertelde ons over het park, de dieren, de begroeiing en daarnaast beantwoordde ze al onze vragen. “waarom hebben zebra’s strepen?” “Wat is het verschil tussen een cheeta en een jachtluipaard?” etc. etc. Het was erg leuk! En het mocht dan bewolkt zijn toch zagen we ontzettend veel dieren en aan het eind kwam zelfs de zon nog even door. De foto’s zeggen genoeg denk ik. Hierna reden we door naar Jeffreysbay waar we bij African Ubuntu verbleven. Er zou ’s avonds een braai plaats vinden en daarom gingen we snel door naar de supermarkt om groentes, brood en vlees te halen. Om half zeven zaten we in een van de woonkamers gezellig te lezen en kaart spelletjes te spelen. Eerst kwamen de paprika’s en komkommers op tafel. Om half acht kwamen ook de stokbroodjes met kruidenkaas op tafel. Om half negen hoopten we op vlees, maar dit lag nog steeds naast de braai. Na een snelle douche kregen we rond half tien eindelijk vlees. Na twee stukjes zaten we niet vol en besloot ik het vlees op te bakken in de pan. Helaas hield het gasfornuis er binnen de kortste keren mee op, en was het vlees binnen de kortste keren aangebakken. Geen succes dus. Dan maar lekker op bed, morgen weer een nieuwe dag.

Zaterdag zouden we naar de hoogste bungejump vanaf een brug in Tsitsikamma. Zowel Marjan, Michelle, Marjolein en Evelien zouden hieraf springen. Ik had de behoefte niet zo om dit te gaan doen en bleef lekker met mijn voeten op de grond staan. Via een livestream kon ik iedereen vanaf de brug zien springen en ik hoorde ze gillen. Helaas was het weer voor de bungejump als na de bungejump erg slecht. Het was bewolkt, mistig en regenachtig. Het was dus niet echt weer om te hiken, we besloten terug te rijden naar Jeffreysbay en we bakten hier al het vlees op. ’s middags gingen we een film kijken, maar ik viel al snel in slaap. Het was ook echt weer om binnen te blijven. ’s avonds gingen we heerlijk uiteten bij de Mexicaan. En we kregen heerlijke galopinjos en sloten af met een heerlijk toetje.

Zondag was alweer onze laatste dag. Na het ontbijt in het hostel maakten we ons klaar voor onze surfles. Om negen uur stonden we klaar om te vertrekken. We reden van het ene strand naar het andere strand en weer terug, want volgens de surfdude waren de golven niet echt zo goed. Maar wij wilden surfen, dus zouden we surfen. Naast ons 5 waren er nog 2 Duitse meiden. En na een introductie op het zand, oefenen in het water, oefenen op het strand en toen weer in de zee waren de twee uren alweer voorbij. Evelien en ik zagen nog net even de kans om twee armbandjes te scoren uit Jeffreysbay en de andere meiden gingen snel even douchen. Hierna gingen we lunchen bij een gezellig restaurantje en hier kregen we erg luxe en lekkere milkshakes en heerlijke gerechten. Toen was het tijd om terug te rijden naar Port Alfred, we gingen terug door de bergen en maakten nog even een tussenstop in PE. Hier gingen we op zoek naar hetzelfde marktje als die van donderdag alleen bleek hij deze keer veel groter te zijn. We kochten nog wat souvenirtjes en toen was het echt tijd om naar huis te rijden. Om kwart voor zes kwamen we aan en brachten we ook meteen de auto weg. We liepen meteen door naar het avond eten en de aardappeltjes met vlees smaken dan toch weer minder lekker dan in een echt restaurant, maarja je kunt niet alles hebben.

Zoals je kunt lezen was mijn weekend echt top! Nu ben ik wel heel erg benieuwd hoe het met jullie in Nederland gaat! Laat het me weten in de reacties!! Groetjes en veel liefs uit Port Alfred <3