Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Sri Lanka 4 augustus

De dag begon al vroeg, ondanks de iets duurdere kamer hadden we nog steeds niet super geslapen. We wisten niet of we hier nog een nacht wilden blijven en daarom moesten we opschieten en op zoek naar een motor. Scooters kon je overal wel huren met prijzen variërend van 800 tot 1500 roepie. Helaas was het vinden van een motor een stuk lastiger. Uiteindelijk belanden we bij een enorm hotel, hier had een van de werknemers een motor die hij wel wou verhuren aan ons, dit zou 3500 roepie kosten, een bedrag waar we ontzettend om moesten lachen. We vertelden dat we dat echt niet zouden gaan betalen en dat 1500roepie ons beter beviel. Zo gezegd zo gedaan, de motor werd eerst door Mehdi doorgrondig getest en toen konden we op zoek naar een guesthouse. Eerst maar op zoek naar benzine. Dit moest aan de andere kant van de berg zijn. Voordat we daar aankwamen stopte de motor er mee, de benzine was helemaal op. We konden moeilijk met de motor aan de hand, lopend de berg op. Ik bleef dus achter met de motor en Mehdi liep terug naar de man van het grote hotel. We waren gestrand op een kruispuntje waar ook een zwerver op een bankje zat en een politieman controles uitvoerde. Gelukkig was er ook een huisje oo de hoek waar een vrouw uitkwam met een stoel. Ik werd uitgenodigd om daar, onder toeziend oog van haar schattige zoontje, te wachten. Ik ging in de buurt van het jongetje zitten en ik stelde me voor, hij zei ook zijn naam, maar die was zo lang en met vreemde klanken dat ik hem helaas niet heb onthouden. Hierna ging ik weer terug naar de stoel, misschien zat hij wel helemaal niet op mijn gezelschap te wachten. Hij was kleine vruchten aan het eten uit een emmertje met water. Hij bracht, onder toeziend oog van de moeder, mij ook twee van deze vruchtjes. Er zat een pit in en nadat het vruchtvlees eraf was gooide hij de pitjes gewoon in het zand, dit deed ik dus ook maar. Ik wou hem ook iets geven maar mijn ballonnen zaten nog in de andere tas. Dan maar een spelletje, een hinkelpad tekenen in het zand voelde nogal onbeschoft. Volgens mij was alles net geveegd en het was ook niet zo duidelijk te zien. Dan maar een klap spelletje. Toen kwam Mehdi er ook al weer aan, achterop een scooter bij de man van de motor. Ik klapte nog even verder en toen nam ik afscheid. Nadat er een fles benzine in de motor was gegooid, deed deze het weer. Onder gezwaai, geklap en bye geroep, reden we de berg over op zoek naar een benzinepomp. De man op de scooter reed voor ons aan, alnel hadden we het gevonden. Inmiddels was het wel tien voor elf, we moesten om elf uur uitgecheckt zijn, anders zouden we nog een nacht in de te dure oncomfortabele kamer moeten doorbrengen. Op naar Lizzies guesthouse dus. We reden tussen de theeplantages door en het was ontzettend mooi, ik was blij dat we hier waren en eindelijk van het schitterende Sri Lanka konden genieten. Aangekomen in het guesthouse checkten we om twee minuten overelf uit, om weer in te checken in de goedkopere kamer. Toem was het eindelijk tijd voor ontbijt in de down town Rotti Hut. Ik bestelde het normale westerse ontbijt en Mehdi ging voor een banana chocolade rotti. Jammie! Hierna gingen we de weg op met de motor. We volgden de weg in tegengestelde richting als de bus van gisteren, het was rudtiger dan gedacht en de uitzichten waren prachtig. We stopten verschillende keren om te genieten van het uitzicht en uiteindelijk kwamen we aan bij de waterval. We waren niet de enige. Er waren locals aan het zwemmen en japanners aan het luisteren naar hun gids. Wij deden onze schoenen, we gingen dan niet zwemmen pootjebaden kon geen kwaad. Het water was koud en we hadden een mooi plekje gevonden om mensen te kijken. Na de rawana waterval gingen we opzoek naar de rawana grot. We moesten hiervoor een stijl weggetje omhoog volgen. We kwamen bij een groepje sri lankanen die ons de tempel wilden laten zien, het stelde niet zoveel voor en we verwachten dan ook dat de man om geld zou vragen. Dit gebeurde niet, hij bood ons wel aan om de grot te laten zien als we 500roepie zouden betalen. Wij hadden wel genoeg gezien en besloten terug te gaan naar Ella. We hadden een korte tussenstop bij ons guesthouse en daarna was het eindelijk maar toch, tijd voor taart. Chocolade taart wel te verstaan in een veel te duur restaurantje Dream café. En een droom was het, echt genieten!! (foto volgt nog) Hierna reden we de andere kant op en zagen veel theeplantages en lachende locals. De lokale bevolking keek ons nogal verbaasd aan dat we op een motor rond reden in plaats van op een scooter. Maar na de verbazing kwam de hartelijke lach, een begroeting of een praatje. Onderweg zagen we ook verschillende soorten apen. Vlak voor het donker kwamen we terug bij het guesthouse. We besloten nog een dag langer te blijven om goed voorbereid naar de volgende bestemming af te reizen. Om half acht brachten we de motor terug en hierna gingen we naar de Rotti Hut voor het avond eten. We moesten wachten op een plekje, wachten tot we konden bestellen en wachten op ons eten, maar al dat wachten werd beloond. Ik kreeg een Koththu Rotti, een mix van ei, groente en kip met een heerlijke smaak en Mehdi nam een Rotti met een vegetarische curry. Eindelijk een goede Sri Lankankaanse maaltijd, deze was daarom ook veel goedkoper maar smaakte des te beter.