Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Georgetown

06-01-2014

Wakker worden en bedenken of je er al uit moet of niet, owja alleen op reis betekent dat je geen rekening hoefde te houden met anderen, nog even verder slapen dus. Rond negen uur toch maar uit bed, wonder boven wonder was de douche weer gewoon vrij. Daarna lekker ontbeten met de Engelsman en later kwam ook Mehdi de fransman erbij zitten. Wat zouden we vandaag is gaan doen, ik wou een rustig dagje en besloot in de buurt van ons hostel te blijven, maar wel op zoek te gaan naar wat tempels. Mehdi vond dit wel een goed idee en ging met me mee. Eerst gingen we naar een moskee Masjid Kapitan Keling. Hier was een moslim die ons een rondleiding gaf en ons meer vertelde over het geloof. Zo kwamen we erachter dat in de bijbel soort gelijke verhalen staan dan in de koran, dat christenen zich 1 keer ‘schoonmaken’: laten dopen, moslims wassen zich elke keer voordat ze bidden. Erg interessant, ook omdat de moslim ons over meerdere geloven wat kon vertellen en waarom hij voor dit geloof gekozen had. Hij drong ons zijn geloof niet op. Na deze Maleisische moskee gingen we naar een Chinese tempel, een stuk vager, kleurrijker en heeeel anders. Het was inmiddels één uur ’s middags en we hadden honger gekregen, op een klein overdekt marktje bestelden we iets met kip en rijst. Het werd geserveerd met pan en al. Was prima te doen! Hierna wilden we opzoek naar een andere Chinese tempel, die we eerst niet konden vinden. Wel vonden we een oude Chinese school, zonder dak. We dachten eerst al dat het voor een vechtsport was of zo. Toen we uiteindelijk de Chinese tempel gevonden hadden, bleek die gesloten te zijn, om vier uur was die open werd gezegd. We wilden eigenlijk nog wel wat meer van de stad zien, dus besloten we een Maleisische fietstaxi te nemen. Een fiets met ervoor een soort karretje waar je, precies, met z, n tweeën in kunt. Onze eerste stop was een chinees tempeltje, wel schattig maar voor ons niet meer zo speciaal. Toen kwamen we bij een dorpje gebouwd boven het water, in elk huisje is een soort mini tempel met een plek om te bidden. We zagen vissers hun vangst doodmaken. De vinnen werden eraf geknipt met een tang, terwijl sommige vissen nog gewoon leefden. Super zielig om te zien. We kwamen uit bij de zee. Hier hebben we een lange tijd gezeten en genoten van het uitzicht, boten, hoge gebouwen en natuurlijk de brug van Penang. Hierna wilde de man ons bij een sieraden museum afzetten, volgens mij had de arme man het zwaar want hij zweette ontzettend. We gingen liever richting het strand en we kwamen langs Fort Cornwallis en een toren ter ere van iemands vijftigste verjaardag, de toren was 50 voet hoog. Geen idee voor wiens verjaardag het was haha. We hebben wat te drinken gekocht en Mehdi was zo lief om een flesje water voor de man te halen. We hebben hier vooral veel gepraat. De lucht werd wel steeds donkerder en het was al vier uur dus we gingen terug naar de plaats waar de man ons had opgepikt. Natuurlijk wou hij meer geld dan we hadden afgesproken, wachten is zoveel zwaarder dan fietsen. Maar we kwamen tot een redelijke prijs, de tempel was nog steeds dicht. We besloten een brownie te gaan eten tegenover ons guesthouse. Dit bleek een goede beslissing, een paar minuten later viel de regen met bakken uit de hemel. Wij genoten van onze brownie en de Finse jongens kwamen ook nog even langs. Door de regen kon je elkaar in bet guesthouse amper verstaan, het is dan ook een echt oud gebouw, maar het was wel lekker knus. Echt een beetje een huiselijk gevoel. Met z, n allen in de huiskamer op de bank foto, s uploaden en gezellig praten. We gingen met z, n allen uit eten. Chinees eten was het plan, maar dat tentje was gesloten dus kwamen we uiteindelijk bij een enorme foodmarket, ze hadden werkelijk van alles. Iedereen bestelde ergens anders en het was een beetje chaotisch maar wel gezellig. We hadden wafels als toetje ’s avonds deden we kaart spelletjes en daarna gingen de jongens uit, ik bleef thuis want mijn wekker ging weer om 6.30uur om de ferry naar Langkawi te halen!