Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Singapore – Phnom Penh Cambodja

22-01-2014

Vandaag vliegen we naar Cambodja! We werden wakker rond negen uur, de meeste mensen waren al uit bed. Volgens mij zijn de meeste mensen geen toeristen, maar werknemers. We pakten onze tassen, namen een douche en ontbeten in het hotel. We liepen naar de metro en nadat we 2, 60 Singaporese dollar hadden betaald, konden we gaan zitten op weg naar het vliegveld. Binnen twintig minuten waren we er. Mehdi lunchte bij de Burgerking en ik nam een stokbroodje kip mee voor onderweg. We waren nog bijna te laat. We ontmoetten nog een Nederlandse man die in zuid oost Azië verschillende bedrijven had. Hij maakte ons nog een beetje bang door te vertellen hoe corrupt het er in Cambodja aan toe gaat. Dat merkten we meteen toen we aankwamen. We moesten een visa aanvragen, papiertje invullen, dollars pinnen en een pasfoto afgeven. Die zat nog in mijn backpack waar ik nu nog niet bij kon. 2 dollar extra betalen mocht ook, ik ging er van uit dat er dan als nog een foto werd gemaakt, maar dat was niet het geval. Onze vingerafdrukken werden gescand en toen kwam het volgende probleem, waar gaan we heen? Iedereen wou ons wel brengen, maar hoeveel dollar is eigenlijk hoeveel euro? En wat is veel en wat is weinig hier…. eerst maar is vragen. Het leek alsof de tuktukmannetjes afspraken hadden met guesthousen en hotels, want ze boden van alles en nog wat aan. Mehdi had een reisgids in het Frans, maar de tuktukman schoof alles opzij, want dat was een slecht guesthouse of het lag op een slechte plek. Uiteindelijk bracht hij ons bij een hostel wat er niet uitzag en waarvan de prijs ook niet vast stond, de man begon bij 25 dollars en eindigde uiteindelijk bij 18, nee dit was niet wat we zochten. Later bracht de tuktukman ons bij een beter uitziend hotel. Maar de prijs was 25 dollars, dat wou ik niet betalen. Ik vind onderhandelen wel leuk, dus na een lief lachje en een bod van 2 nachten voor 40 dollar, hadden we een kamer. Het was inmiddels half vier, een uur eerder dan in Singapore. We gingen de stad verkennen, de eerste muggenbulten waren al een feit, veel auto,s en heel chaotisch allemaal. Uiteindelijk kwamen we bij een tempel op een berg aan. Later liepen we naar de rivier die langs Phnom Penh loopt. Vreemd om al die jonge zwangere meisjes te zien en al die werkende super jonge kinderen. Toch een heel andere wereld dan Maleisië en Singapore. We liepen via het nationaal museum en het paleis richting de central market, daar waren ze helaas al aan het opruimen, het was inmiddels zes uur. We besloten een plekje te zoeken om iets te eten, het liefst streetfood want dat hadden we gemist. We kwamen bij een straat restaurantje, Mehdi ging voor de rijst met beef en basilicum.  Ik vroeg naar typisch eten voor Cambodja en kreeg een gebakken ei gevuld met vis. Ik kreeg er rijst bij en rauwe groente. Op zich prima te doen! Hierna namen we een taxiscooter terug naar het hotel, we kregen een gratis stadsuitje, want de man reed totaal de verkeerde kant op. Voor anderhalve euro kon het me weinig schelen, haha.morgen gaan we waarschijnlijk naar de killig fields en het bijbehorende museum, dat wordt een heftige dag…