Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Slapen bij een Guatemalteeks gezin

27 oktober 2017
Nadat ik had uitgeslapen en een klein toch lekker ontbijt had gehad, ging ik de stad verkennen. Verdwalen in Antigua was onmogelijk omdat de stad gewoon te klein en te overzichtelijk was, maar juist de straatjes in lopen die de toeristen oversloegen beviel me goed. Op elke straathoek vind je een kerk of koloniaalgebouw. De straten zijn gemaakt van stenen en ook dat draagt bij aan de sfeer. Na het bezoeken van veel verschillende kerken, winkeltjes en ruines was mijn conclusie dat Antigua een stad is waar ik langer zou kunnen blijven, Terug in het hostel genoot ik van mijn boek op de bank en daarna was het tijd om te gaan lunchen. Ik haalde bij de buren taco’s maar na een uur had ik wederom honger en ging ik voor een tosti. ’s avonds speelde ik met zes andere reizigers het spel Gambio dat alleen even kort werd onderbroken door een lokaal diner bestaande uit gefrituurde groente empenados met rijst en als toetje een gefrituurd bananendeeg hapje met chocola en bonen. Het klonk nogal raar maar smaakte eigenlijk best lekker.

28 oktober
Ik had de wekker gezet om met opa en oma te kunnen skypen, helaas wou het allemaal niet zoals ik wou en duurde het even voordat er verbinding was. Hierna had ik met veel anderen een gezellig ontbijt. ’s ochtends las ik mijn boek en voor mijn lunch ging ik naar het lokale restaurant dat mij door een vriendin was aangeraden. De obers waren hier zowel kok al ober als cassiere. Erg grappig om te zien dat er hele kippen werden klaar gemaakt en in stukken werden gehakt alsof het niets was. Hierna ging ik naar de markt en voelde mij voor het eerst echt ongelovelijk lang, ik werd uitgelachen en moest er zelf eigenlijk ook wel om lachen. Ik kocht een aantal appels en een zakje fruit die ik in het centrale park op at. Ik vergat nog bijna mijn appels maar gelukkig werd ik hier door een Guatemalteek op gewezen. In het hostel keek ik de aflevering van expeditie robinson en kletste gezellig met de andere reizigers. ’s avonds ging ik eten met Anne in een heel leuk tentje waar ook salsa les werd gegeven, dat ga ik misschien nog wel doen! ’s avonds ging ik samen met een aantal jongens uit het hostel naar de bar die tegenover het hostel gelegen was. Hier was live muziek en dat was erg gezellig!

29 oktober 2017
Ik kon lekker uitslapen, de meeste kamergenoten moesten er vroeg uit om een vulkaan te beklimmen. Op zondag bestond het ontbijt niet alleen uit fruit en brood, maar kon je ook kiezen voor pannenkoeken, jammie! ’s ochtends pakte ik mijn tas in, voor de lunch ging ik naar een gezellige plek dicht bij het centrale park. Ik had geluncht voor bijna tien euro en dat was behoorlijk aan de hoge kant. Toen ik daarna een zwerver letterlijk een half opgegeten broodje uit een prullenbak zag halen, kon ik het niet laten om een zakje fruit voor deze man te kopen. Hij was er erg blij. Hierna checkte ik uit bij het hostel. Mijn gastgezin woonde vlakbij het hostel en binnen vijf minuten was ik er. Ik voelde me even ongemakkelijk, want wat wordt er precies van je verwacht? Nadat ik een rondje in het park had gelopen en terug kwam, wou Violetta met mij praten aan de keukentafel en kon ik meteen mijn Spaans oefenen. Ze was erg aardig en ook haar zoon Brian kwam erg aardig over. Het avondeten smaakte heerlijk en hierna hing ik nog wat rond op de bank in de woonkamer en ging ik lekker op tijd naar bed. Benieuwd wat de volgende dag mij zou brengen.

30 oktober
Ik was al vroeg wakker, maar daardoor kon ik nog net even mijn boek uitlezen voordat de dag echt zou beginnen. Toen ik rond kwart over zeven beneden kwam, werd het ontbijt meteen geserveerd. Wederom pannenkoeken! Wat een verwennerij. Ik verblijf in het gastgezin met nog een koppel uit Ierland. De jongen spreekt eigenlijk geen woord Spaans, maar het meisje wel. Ik heb wel het gevoel dat ik al veel geleerd heb de afgelopen periode en dit bleek ook op school. Mijn lerares spreekt eigenlijk geen Engels en daardoor moet ik erg goed luisteren wat ze zegt, maar dit is wel erg leerzaam. Een leerlijn ontbreekt ook, maar gelukkig leert ze mij wel nieuwe werkwoorden en de vervoegingen hiervan. Ik kreeg zelfs een beetje huiswerk. Na school liep ik met twee andere Ierse studenten mee, ze lieten mij een bakker zien die er erg goed uitzag. Ik kocht een broodje met chocola voor de middag. De lunch bestond uit soep met rijst en groenten. Wij kregen dit apart geserveerd terwijl het gezin alles in de soep gooide, tja ik kon ook niet weten dat je dat zo moest eten. ’s middags ging ik op zoek naar een boekenwinkel met een boek om zelf ook Spaans te oefenen. Hierna kocht ik een busticket voor 1 november. Er zou dan een traditioneel feest zijn met grote vliegers in een dorpje in de buurt. Hierna deed ik mijn huiswerk en toen was het alweer etenstijd. We aten pasta en ’s avonds maakte ik gebruik van de koude douche en hing nog wat rond op de bank.

31 oktober
Na het ontbijt van gisteren had ik verwacht dat vandaag tegen zou vallen, niets was minder het geval. Vandaag bestond het ontbijt uit wafels met papaya, jammie! We liepen naar de Spaanse school en het weggetje er naar toe is erg mooi met mooie uitzichten. We kwamen bijna te laat, maar waren gelukkig net op tijd. Na de Spaanse les, skypte ik met mama en papa en hierna was het alweer lunchtijd. Rijst met groente en kip. ’s middags keek ik uitzendinggemist en ging daarna samen met Violetta een vrijwilligersproject bezoeken. We liepen er naar toe en ik zag weer een hele andere kant van Antigua. Helaas kon ik niet meteen aan de slag, maar kon ik wel een formulier invullen. Ze zouden dan kijken waar ze mij konden plaatsen, helaas best teleurstellend. Op de terugweg gingen we met de chickenbus. Echt iets waar ik van kan genieten! De eerste bus die kwam was te vol en we besloten de bus erna te pakken. Ook deze was aardig vol, maar staand in de deuropening pasten we er nog net bij. Er waren kindjes die mij aanstaarden en die het ook wel grappig vonden. Na vijf minuutjes waren we alweer thuis. Ik besloot mijn huiswerk te gaan maken in El Hostal, hier was een pre halloween party bezig. Lekker even weer tussen de mensen. Om half zeven staat het avondeten alweer klaar en daarna ga ik samen met twee Fransen en een Guatemalteek een drankje drinken op een dakterras, het uitzicht moet fantastisch zijn, ik ben benieuwd!

Antigua

• 31 oktober 2017

Previous Post

Next Post

Comments

1. Pap en mam 5 november 2017 - 11:04 am Reply

Vorige comment was van pap en mam

2. Anoniem 5 november 2017 - 10:50 am Reply

Schatjes

3. Sandra 1 november 2017 - 10:57 pm Reply

ik geniet van je verhalen!!
    alsof ik er zelf een beetje bij ben..’
    veel plezier zus! geniet ervan! dit is een once in a life time. of hoe je dat ook zegt :P