Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Ruines Tulum en Coba

7 oktober 2017

Na het ontbijt, las ik een boek in de hangmat in het hostel. Het zonnetje scheen en het begon al aardig warm te worden. Ik leerde Hendrik uit Belgie kennen en we besloten ’s middags naar Akumal te aan. De italiaan uit het hostel ging ook mee en samen namen we een collectivo naar het strand van Akumal. Het strand was ontzettend druk. Akumal is een plaatsje aan de kust, dat vooral bekend is door de zeeschildpadden die je tijdens het snorkelen kunt tegenkomen. Iedereen werd zo’n beetje verplicht om een zwemvest te dragen tijdens het snorkelen, maar Hendrik en ik waren lekker eigenwijs en konden prima snorkelen zonder deze veel te dure zwemvesten. We zagen een barrakuda, waar ik in het begin nogal van schrok Later zagen we ook nog twee schildpadden. Toen we terug naar het strand zwommen wees Hendrik naar een stukje koraal waar ik niks bijzonders aan zag, later kwam er een schildpad onder vandaan die recht onder mij door zwom, wederom een schrikmomentje. De rest van de middag lagen we lekker op het strand. Teruggekomen in Tulum zochten we een restaurantje  op met visgerechten. Zo kreeg ik een gerechtje met garnalen, tomaat, ui en limoen. Erg lekker maar erg veel. ’s avonds was er punch in het hostel en het werd een gezellige avond.

8 oktober 2017

Nadat ik om precies 8 uur mijn ontbijtje kreeg moest ik lang wachten op Hendrik, Sanne en Omri. We zouden de ruines bezoeken, maar toen we vertrokken, benoemde de eigenaar Jose dat hij had verwacht dat we al terug zouden zijn. De collectivo bracht ons naar de ruines, hier bleek het al erg druk te zijn. Toch waren de ruines mooi om te zien en het uitzicht op de zee was ook erg mooi. Na de ruines genoten we van de zon op het strand. Hier kwam Omri een bekende tegen, Jacob. Jacob had een auto en reed ons terug naar Tulum. Hier genoten we van een lekkere lunch, kip mole. Hierna las ik nog lekker even in mijn boek. ’s avonds besloot iedereen wederom aan de alcohol te gaan. Ik ging op zoek naar wat te eten in het park. Na de kinderen in de speeltuin geobserveerd te hebben, besloot ik mee te spelen. Ze deden handstanden en radslagen en dat kon ik ook. Ik oefende mijn spaans uit op de kinderen en zij hun Engels op mij. Na twee uur spelen met de kinderen besloot ik naar huis te gaan, ik sliep meteen.

9 oktober 2017

Een heerlijk broodje met heel vevel groentes en appel ging er goed in als ontbijt. Daarna nam ik afscheid van een aantal mensen in het hostel, Sanna, Hendrik en Samantha zouden weer verder reizen, nadat we elkaars facebook hadden uitgewisseld, wensten we elkaar een fijne reis en misschien zouden we elkaar nog eens opnieuw tegenkomen. Hierna ging ik onderweg naar de Spaanse school opzoek naar Sara, zij zou mij meenemen naar een basisschool in de buurt. Onderweg kocht ik een bakje fruit en daarna kletste ik met Mikel en Samira op de spaanse school. Ik kwam erachter dat ik te vroeg was en oefende mijn spaans nog een beetje. Hierna vertrok ik samen met Sara in de auto naar de school. Ik werd voorgesteld aan de directeur en aan een aantal leerkrachten. Eerst hielp ik met het uitdelen van de lunch en het schoonmaken van de tafels. Kinderen keken nieuwschierig naar mij en probeerde ook een gesprekje aan te gaan. Ik genoot! Hierna vroeg ik of het mogelijk was om een les te observeren en ik vond een groep 4/grade 2. Ik stelde mij voor in het Engels en had een aantal gesprekjes in het Engels. Daarna vroeg ik of de les kon worden voortgezet en zag ik de natuurles over voeding. De leerkracht leest voor, een leerling geeft het antwoord, iedereen schrijft het op, en het wordt gecontroleerd. Behoorlijk saai. Sara zou mij pas weer om drie uur ophalen en ik besloot op eigen houtje op zoek te gaan naar een andere klas. Zo belande ik in groep 3/grade 1 en groep 8/grade 6. In een klas zag ik hele mooie zelfgemaakte posters over het menselijke lichaam. De leerkracht vertelde in het Spaans vol trots dat de kinderen dit gemaakt hadden. Al met al was alles aanwezig voor goed onderwijs en viel het me niet tegen. Teruggekomen in het hostel zocht ik de rust op. ’s avonds at ik samen met Omri pad thai, of iets wat daar op moest lijken.

10 oktober 2017

Na een onrustige nacht, ik maakte kennis met de eerste snurker op mijn reis, maakte het  Skype gesprek met mama veel goed. Hierna lekker onbeten en samen met Omri, Cynthya en een ouder echtpaar uit Amerika op naar Coba. De busrit duurde ongeveer 40 minuten en hierna konden we lekker  rondlopen in Coba. Coba was midden in de jungle en waar veel mensen een fiets huurden of zich lieten rondrijden, besloten wij lekker te gaan lopen. We beklommen de hoge ruine en keken uit over de jungle. Echt te gek ! Nadat we overal geweest waren, wachtten we op de bus terug naar Tulum. In Tulum aten we een ijsje en daarna waren we hard toe aan een verlate lunch. Het werd pizza. Nu nog even mijn blog typen en kletsen met de mensen in het hostel en morgen met de bus naar Vallodolid.

Heel veel liefs,

Comments

1. Tineke Uildriks 12 oktober 2017 - 3:48 pm Reply

Dag Marleen
    Heel fijn dat we kunnen mee genieten van je leuke verhalen en mooie foto’s. Goed te weten dat je het naar je zin hebt en er ook volop van geniet.
    Voorspoedige voortzetting van je reis,dat je nog heel veel mooie dingen mag gaan beleven en pas goed op jezelf.
    Groetjes Tineke Uildriks

• Marleen 27 oktober 2017 - 5:34 pm Reply

Hallo Tineke,

bedankt voor je berichtje! Komt zeker goed!