Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Ruines, cenotes, kookles en salsa

11 oktober 2017

Mijn laatste ontbijtje in mama’s house smaakte voortreffelijk. Het weer was precies hetzelfde als toen ik hier aan kwam, het viel met bakken uit de hemel. Na wat gelezen en geskypt te hebben nam ik afscheid van Jose en Julia. Als ik een huis nodig had, was ik altijd welkom. Hierna vertrok ik voor de laatste keer naar het fruitkarretje om een beker fruit met granola en yoghurt te halen voor onderweg. Ik wachte op de bus en binnen een uur en veertig minuten kwam ik aan in Valladolid. Hier scheen de zon en ik ging vol goede moed opzoek naar mijn hostel, Tunich Naj. De gekleurde huisjes en de smalle straatjes deden erg koloniaal aan. Aangekomen in het hostel bleek ik de enige te zijn. Er waren de bedden bezet, maar behalve de Spaans sprekende gastvrouw was er niemand aanwezig. Wifi deed het ook niet dus besloot ik mijn reisgids erbij te pakken. In Valladolid zou een cenote moeten zijn en deze ging ik maar eens opzoeken. De cenote was erg rustig en ik werd hartelijk ontvangen, de enige bezoekers waren een Amerikaans koppel met hun vier kinderen. De vader was geboren in Yucatan en samen hadden ze nu drie maanden vakantie. Ze waren erg geinteresseerd en ik had het prima naar mijn zin. Kon ik gisteren in Tulum voor 15 dollar per uur nog mijn voeten in een bak met knabbelvisjes stoppen, hier zwommen ze gewoon in de cenote. Af en toe kwam er een lading toeristen binnen die na een half uur ook weer vertrokken. Buiten regende en onweerde het, maar terwijl ik met mijn snorkel in het water zwom, had ik nergens last van. Na een aantal uren besloot ik terug te gaan naar het hostel en gelukkig zag ik dat er nieuwe backpackers waren bij gekomen. Ik maakte kennis met drie Ierse jongens en drie jongens uit Australie en samen met de Ieren ging ik opzoek naar avondeten. De jongens kenden elkaar door en door en ze deden mij denken aan de drie musketiers, ondanks dat oefenden ze samen hun Spaans uit op de lokale bevolking. We liepen het stadje door en ’s avonds speelden we samen met nog een jongen uit Amerika kaartspelletjes. Ik gaf ze ook nog een lesje handstand maken voor beginners.

12 oktober 2017

Samen met Jared, de jongen uit Amerika, ging ik vroeg de deur uit. Om kwart voor zeven ging de wekker en om kwart over zeven zaten we in de collectivo onderweg naar Chichet Itze, een van de zeven nieuwe wereldwonderen. Wij kwamen precies om acht uur aan en liepen als een van de eersten naar binnen. Het was erg rustig en zelfs de toeristische marktkramen moesten nog worden opgebouwd. Chichen itza is erg indrukwekkend om te zien en het is ook erg bijzonder om te bedenken dat het meer dan 1000 jaar geleden is gebouwd. Na twee uur hadden we het hele park bezocht en namen we een collectivo terug naar Valladolid. Hier genoten we van een heerlijke en goedkope lunch bestaande uit twee taco’s met vis en groenten. Hierna haalde ik mijn tas op om de bus naar Merida te nemen. Ik kwam precies op tijd aan om met de bus van twaalf uur mee te kunnen. Een beetje gehaast en gestrest lukte het allemaal prima. Aangekomen in Merida zocht ik mijn hostel op op de kaart en liep er naar toe. Het was bloed heet, maar een taxi was veel te duur. Na een half uur lopen stapte ik Nomades hostel binnen en vroeg of er een bed beschikbaar was. Voor minder dan 10 euro per nacht, boekte ik twee nachten. Hierna kwam ik erachter dat dat inclusief zwembad, kookles, salsales en yogales was. Echt even een vakantie gevoel dus! ’s middags maakte ik hier goed gebruik van en nadat ik mijn boek bij het zwembad had gelezen maakten we empaladas met een warme salade met de bladeren van een cactus. Tijd om uit te rusten was er niet, want nog geen vijf minuten later begon de salsa les. En dat was leuk!!! We begonnen met wat basispasjes voor de spiegel, na een half uur gingen we in koppels dansen en daarna werden de meiden van de ene partner naar de andere partner gedraaid en dansten we met meer dan twintig mensen salsa. Echt een top avond!

13 oktober 2017

Het ontbijt was minder luxe dan mama’s house, maar het ontbrak aan niets. Ik bracht mijn was weg en daarna ging ik met zes anderen in de bus naar het Maya museum. De bus was erg goedkoop, erg lokaal, erg hobbelig en erg leuk. Ik kreeg tips over mijn verdere reis van een Nederlands meisje dat begonnen was in Panama en nu eindigde in Mexico. Het museum was interactief en erg modern. Veel dingen stonden duidelijk aangegeven in het Engels helaas waren sommige dingen alleen in het Spaans en in de taal van de Maya’s. Na twee uur waren we uitgekeken en namen we de bus terug naar het hostel. Samen met vier meiden gingen we naar een koffietentje, waar ik natuurlijk geen koffie nam, maar wel een hele dure erg lekkere ciabatta! Teruggekomen in het hostel was het alweer bijna tijd voor de kookles, vandaag zouden we een sopa de lima maken en een taco met groentes en kip. De salsales was weer anders dan gisteren, maar zeker niet minder leuk. Hierna nam ik een douche en besloot nog even een drankje te gaan doen en onze salsadanspasjes te oefenen. Helaas was er geen salsamuziek, maar het was wel erg gezellig.

14 oktober 2017

Ik sliep uit en werd wakker met een berichtje van het thuisfront. Na even geskypt te hebben, ging ik snel ontbijten. Hierna ging ik samen met Monika uit Polen de gratis stadstour doen. Deze viel nogal tegen want meneer de gids praatte ongeveer 10 keer zo snel als een gemiddelde Mexicaan die al super snel praat, zowel in het Spaans als in het Engels. Hierna namen we een heerlijke luxe mexicaanse lunch, mijn tas werd aan een soort tafelkapstokje gehangen. ’s middags genoot ik van het zwembad, de hangmat boven het zwembad en een leesboek. Straks gaan we een gerecht maken met vis en misschien gaan we daarna nog even de stad in. Helaas geen salsa vanavond, maar morgen wel yoga. Heerlijk al die Mexicaanse gerechten, ik mis de Nederlandse keuken nog helemaal niet, maar mijn vraag aan jullie: Wat is jullie favoriete Nederlandse gerecht?

Heel veel liefs,

Marleen

• 15 oktober 2017

Previous Post

Next Post

Comments

1. PAP EN MAM 28 oktober 2017 - 10:11 am Reply

je maakt ons niet bang (knipoog) xxx

2. PAP EN MAM 28 oktober 2017 - 10:10 am Reply

je maakt ons niet bang(knipoog)

3. Jan 18 oktober 2017 - 5:34 pm Reply

Stampot mous met stuk worst en zoep,m brij noa

4. Karin 16 oktober 2017 - 7:34 pm Reply

Hoi Marleen.
    Na 3 weken Indonesië vonden wij aardappels met boontjes en een gehaktbal heerlijk! En stamppot boerenkool smaakte ook weer prima!
    Wij hebben genoten van Java en Bali, veel gezien en gereisd, fantastisch gehad!

Nu kunnen we genieten van jouw verhalen en foto’s, wat maak je leuke dingen mee! En wat mooi van je lessen in het Spaans, koken, salsadansen! Geniet van al het moois wat op je pad komt!
    Veel plezier!
    Groetjes Karin en Ben

• Marleen 27 oktober 2017 - 5:31 pm Reply

Hoi Karin en Ben,
      Fijn dat jullie een leuke vakantie hebben gehad. Wat waren de hoogtepunten? Ik geniet zeker! Dankjewel voor jullie berichtje, groetjes uit Antigua Guatemala

5. PAP EN MAM 15 oktober 2017 - 7:16 pm Reply

Stamppot boerenkool of zuurkool. Spruitjes, witlof, worteltjes met aardappelen en karbonaadje, of biefstukje met aardappeltjes en sperzieboontjes. Momenteel niemand die over aardappeltjes zeurt! Daarom eten we ook nog geen pasta en rijst. Maar als je terug bent, kunnen we natuurlijk altijd chili con carne maken, of lasagna. Geniet ervan Marleen.

• Marleen 27 oktober 2017 - 5:33 pm Reply

Hoi hoi,
      reken er maar op dat als ik terug ben ik al mijn Mexicaanse, en wie weet nog meer, kookkunsten ga uitproberen op jullie! En dan blijft het niet alleen bij chili con carne haha. Geef de poekies nog maar een extra snoepje van mij! Ik mis jullie <3