Reiskriebels

Don't dream your life, but live your dream!

Kilometers maken

15 oktober 2017

De laatste dag in Merida was aangebroken en na een ontbijtje ging ik samen met Monica naar de markt. Hier vond ik een maricona, een tortillamaker, voor nog geen 3 euro. We kochten ook wat chocola die gemaakt was in Merida en smikkelden hier stiekem al wat van in het hostel. Om twee uur namen we de bus naar Campeche en hier kwamen we om half vijf aan. Het centrum van Campeche staat op de unesco werelderfgoedlijst en dat was ook te zien. Heel veel mooie oude koloniale huisjes en rustige straatjes met heel veel kever auto’s. We wandelden rond opzoek naar een plekje om te eten en ’s avonds genoten we van het  typische dorpse tafereel op het centrale plein. Kinderen vermaakten zichzelf en renden achter de duiven aan, er was een vrouw in traditionele kledij foto’s aan het maken en er was live muziek. We sliepen zeer slecht omdat de kamer nogal warm was.

16 oktober 2017

Na een slechte nacht gingen we opzoek naar ontbijt. We waren er al vroeg uit en nog veel plekken bleken dicht te zijn. Dan maar opzoek naar de plaatselijke markt en die vonden we. Hier kocht ik mijn goedkoopste eten in Mexico ooit, een broodje voor 10 cent. Er was ook fruit en sap. Nadat we ons ontbijt bij elkaar hadden gesprokkeld vonden we een perfecte plek voor ontbijt. Het fruit, de broodjes en het sap namen we daarom maar mee in de bus, de busrit van zes en een half uur gaf ons genoeg tijd om alles op te eten. We zochten ongeveer een half uur naar de juiste bus en stonden toen tien minuten in de bus onderweg naar het busstation. Er werd nog even gitaar gespeeld in de bus en toen was het wachten op de ADO bus. We zaten zes en een half uur in deze bus en terwijl Monica genoot van de spaanse films, genoot ik van het landschap dat steeds meer heuvels en groen vertoonde. In Palenque hadden we een hostel geboekt dichtbij het busstation en het hostel zag er erg goed uit. Zouden we een of toch twee nachtjes blijven? Het was een erg lastige keuze, maar na een mooi aanbod met zowel de ruines, de watervallen en de reis naar San Cristobal waren we om, we zouden morgen weer verder reizen. Eerst genieten van taco’s die we deelden met een aantal straatkinderen. Veel armoede in Palenque en erg veel kinderen die op straat rond lopen en allerlei dingen verkopen.

17 oktober 2017

Na een erg lange nacht met veel rare dromen, checkten we uit en genoten van het heerlijke uitgebreide ontbijt. We werden voor het eerst in Mexico op tijd opgehaald en nadat we nog een aantal anderen uit Palenque hadden opgehaald reden we door naar de ruines. We waren hier mooi op tijd dus het was nog erg rustig. De ruines die midden in de jungle liggen, zijn erg indrukwekkend. We liepen hier ongeveer drie uur rond en werden toen weer opgehaald door een ander busje. Deze bracht ons naar een enorme waterval en na de Agua Azul waterval. Erg rustig, erg mooi en we hadden geluk met het weer. Na deze heerlijke rustgevende uitstapjes, begon het minst leuke gedeelte: de busreis. Eerst reden we een half uur richting Palenque, toen moest ik met vier anderen die naar San Christobal gingen overstappen naar een busje dat precies dezelfde route aflegde in tegenovergestelde richting die we net hadden afgelegd. Toen veranderde het weer en werd het regenachtig en mistig. De weg was zeer slecht met onwijs veel drempels en bochten. We zouden om half tien aankomen, maar toen we om tien voor elf aankwamen, was ik blij dat het voorbij was. We haasten ons naar het hostel en kwamen een minuut voor de chech in tijd aan. We waren  totaal gesloopt.

18 oktober 2017

Ik had heerlijk geslapen, maar werd om half zeven ’s ochtends alsnog moe wakker. Na een videogesprek met mams en een ontbijtje, gingen we opzoek naar een socialer, gezelliger en schoner hostel. Die hadden we al snel gevonden en na het uitchecken bij het ene hostel en het inchecken bij het andere hostel konden we eindelijk even niks doen. Een boekje lezen in de hangmat, facebooken in bed, gewoon even lekker relaxen. We gingen alleen naar buiten voor lunch, taart en avondeten. Morgen zouden we weer actief gaan doen, maar zo’n dagje even niksen is ook af en toe heerlijk.

Wat doen jullie het liefste op een vrije dag?

Heel veel liefs,

Marleen

• 19 oktober 2017

Previous Post

Next Post

Comments

1. sandra 21 oktober 2017 - 11:53 pm Reply

Lekker series kijken, wij hebben toen lekker de hele dag het eerste seizoen van Hollands hoop gekeken. Lekker niks doen :p